Allt är inte frid och fröjd

Ibland har man pga. viss upphetsning och förväntan inte förmågan att upptäcka mindre avvikelser. Ta tex. nya båten och dess instrument. Vi valde dom lite ballare ICON Pro series instrumenten till motorn. Det är förenklat 2st mer avancerade bildskärmar till motorns EMM- databox. Man kan se allt på dessa 2 instrument. Tachtometern eller varvräknaren som det heter på svenska är den som tar emot all data via NMEA2000 nätverket i båten. Speedometern eller hastighetsmätaren om vi skall hålla oss till svenskan är bara ett sekundärt instrument till varvräknaren eller slav som man också kan kalla det. Jag minns att jag inte tyckte att instrumenten betedde sig som de skulle. Vi hade ju samma på Bustern. Men vi sket i det för dom visade ju fart, trim och varv... På vår tur i fredags så började varvräknaren larma.

Det gick inte att göra nåt. Instrumentet hade hängt sig och bara larma högt som fan. Vi jackade ur instrumentet för att kolla vidare hemma. Jag gick igenom alla kablar och kontakter men hittade inget fel. Kontaktade säljaren som i sin tur bad mig kontakta firman som levererat motorn och instrumenten. Jag sa att förmodligen är instrumentet trasigt då den larmar även om jag drar ur alla kablar utom 12V. Dom ville första att jag kommer in med båten men det fanns inte på världskartan eftersom vi skulle börja vår semester. Jag vill ha ett nytt instrument sa jag så dom lyckades ordna detta via JKM Marin i Strömma Kanal. Jag åkte dit med Joel igår och hämtade ut en ny varvräknare. Satt i den och det fungerade klockren som det skulle och nu kände jag igen instrumentet från tiden med Bustern. Men vad fan är det med hastighetsmätaren? NO DATA... Helvete, skulle naturligtvis bytt båda instrumenten samtidigt. I morse klev jag upp kl. 06.00 , hoppade in i båten och rev upp alla kablar och kontakter som hör ihop med instrumenten. Hittar återigen inget fel. Det som är konstigt är att dom som monterat dessa har valt att klippa av 2 kontakter och istället skarva kablarna med kabelskarvar??? Varför??? Passade inte kontakterna? Hmmm. Har vi nåt strul med olika versioner? Motor vs. instrument? Hur som helst. Efter 09.00 idag tillbaka till JKM för att hämta ny hastighetsmätare. 12 mil t&r, samma som igår !!!

/ormbo.jpg

Check av allt kablage. Verkar ok. så när som på kablarna som är skarvade mellan Varv & hastighetsmätare.

/no-data.jpg

Så här skall det inte se ut.

/rpm.jpg

Nya varvräknaren fungerar nu i alla fall....

/kontakt.jpg

Här har man klippt bort snabbkontakterna och skarvat istället... Varför??

 

/snabbkontakr-laddare.jpg

Nåt som jag är nöjd med är mina nya kontakter till batteriladdarna. Hittade kontakter som funka till slut.

23 jun 2016

Comments powered by Disqus