Årets första abborrpass

Nu har vi kommit in i Maj månad. Har inte fiskat så mycket som vi hade planerat pga. det dåliga vädret denna våren. Vi kan väl inte säga att vi är solskensfiskare men när det bara är starx över "nollan" och vindarna ligger på 12 sek/m i byarna då är det inte skönt på sjön. Fisket är ofta också riktigt dåligt vid denna tiden på året vid denna väderlek. Vi har väl hittils bara varit ute en 6-7 ggr med båten. Premiärturen den 31 mars blev helt ok! Vi åkte till ett av våra riktigt heta ståndplatser för gädda tidig vår och lyckades landa 19 gäddor samt hade minst lika många tappade. Detta är ett ställe där gäddan stannar till vid innan lek och äter upp sig av norsen som står här pga. det syrerika vattnet.

Premiärgädda 2017.

Dagen efter så provade vi västra sidan av Mälaren och här visade det sig vara helt andra förutsättningar. Vattnet var 3 grader kallare och vi fick använda en uppbruten isränna från rampen för att komma ut. I snålblåsten så lyckades vi ändå med att kroka 12 gäddor. Väl hemma så blev vädret kanonfint så vi skulle ha satsat på en kvällstur istället.

3:e turen, en vecka senare  la vi på våra gamla hemmavatten. Nu var det extremt trögt på gäddan. 4 gäddor i båten och vi fick verkligen nöta för att överhuvudtaget få nåt. Säkert vädret som spelade ett spratt. kallt och jävligt....

4:e turen återigen på våra hotspots fast nu var det även trögare här. Gäddorna hade börjat sin lek för det plaskade rejält i vassarna på denna delen av Mälaren. Efter strul med fjärrkontroll till elmotorn så kunde vi ändå fiska och fick 8 gäddor samt en del väldigt försiktiga pet som indikerar att dom inte var i stöten. Joel fick en lite finare fisk vilket alltid räddar dagen till slut.

Joel med en lite finare fisk....

5:e vändan blev just detta! En vända... -1 grad i luften och vi gav upp direkt då det blev så jäkla kallt i vindarna.

King of Mälaren. Vilken jäkla otur att just denna dagen skulle vara riktigt blåsig med meterhöga vågor på dom större fjärdarna. 2 av dessa skulle avverkas innan vi var framme vid vår vik för dagen. Viken är stor och ligger lite oskyddad så det blåste rejäl frånlandsvind här. Gäddorna var inte alls med på noterna i denna viken. Förmodligen hade dom backat ut på djupare vatten efter det kalla aprilvädret med rejält med minusgrader på nätterna. Bara 5 grader i vattnet så det blev en bomkörning denna gången. Pga. av att vi var så jäkla säkra på att denna viken skulle leverera så hade vi ingen plan.B utan panikfiskade några ställen på väg tillbaka till Sigtuna utan resultat.

Lite korvgrillning med fiskekompisar före tävlingen.

Lite nerstämda efter tävlingen så tog vi igår Lördag 6/5 ett premiärpass på abborre. Det hade rapporterats riktigt svårt abborrfiske så vi tänkte att nu skall vi i alla fall briljera. Vi fick testa många platser innan vi hittade en brant från 7-12m som hade rätt temperatur 10,5 grader och mängder med betesfisk. Här måste det finnas abborre och mycket riktigt. Började först med att kroka en riktigt fin gös på över 4kg. Kul på abborrspöt... Efter ytterligare 1 gös och ett gäng mindre gäddor som kalasade på betesfisken som för dagen var Nors så hittade vi stimmen av abborre. Inga tusenbröder utan alla var av ganska fin storlek. Vi sumpade dom i båten så att vi inte skulle skrämma bort stimmen och det fungerade för vi plockade 38 abborrar varav 14st var strax under ½ kilot. Riktigt roligt. Tappade även 5 gösar då krokarna på abborrjiggarna är i minsta laget för stenhårda göskäftar. Kunde säkert ha riktat in oss på gösfiske också men det är ju så jäkla kul när vi fick briljera med abborren. På vägen hem så såg vi något som simmade vid ytan. Vi vände om och håvade en stor lake som var blind på båda ögonen och förmodligen tryckskadad då han flöt som en kork. Vi tog hem och avlivade den stackaren som får bli kattmat.

Äntligen lite tidig vårabborre. Dom har inte börjat sin lek ännu så nu hittar man dom på djupgrynnor smaskades på mängder av Nors. Alla typer av jiggar fungerar när dom är i stöten. Bästa resultatet fick man när man släppte ner jiggen på botten och lät den ligga där i några sekunder. När man sen sakta ryckte lite i jiggen så hade en abborre sugit i sig den. Funkade klockrent.