Blogg

Sportfiskemässan

19 mar 2018

Årets sportfiskemässa i Älvsjö. Ett måste för oss fiskenördar. Man förväntar sig liksom att vi dyker upp, speciellt nu när Stockholms Fiske för första gånger har monter. Vi hade "vår" monter som utgångspunkt när vi gick igenom 2018 års utbud av sportfiskeprylar. Vi kikade mycket kring flugfiske utställarna. Det blir ett flugfiskeår för oss både på gädda och abborre men även gös när dom är i stöten och jagar kring gäddgrynnorna. Jag tror inte jag sett nån ta gös på fluga så vi måste fixa detta och helst på video. Nåt som Joel och jag tjafsat om en längre tid är prestandan på Evinrudes nya G2 motorer. Nästan alla man pratar med tror att bara för att det kommit en ny modell så klår den alla sina föregångare. Joel tycker att vi borde byta vår E-tec 175 mot en ny G2 175. Jag påstår att vi inte får bättre prestande, tvärtom. Vår motor väger 190kg. En G2:a 175 väger 245kg. 55 extra kilon på akterspegeln betyder minskad toppfart och acceleration. G2:ans fördelar är mindre bränsleförbrukning och mindre utsläpp. Den har oljetanken inbyggd i motorn. Vår ligger lös med 2m oljeslang som larmar ibland vid minusgrader då oljan stelnar lite. Den har också en mindre genomskinlig behållare för olja i drevet. Man ser tydligt om oljan är missfärgad eller om det minskar i behållaren. Där slutar skillnaderna. Det går dessutom felaktiga rykten om att Evinrudes 150 HO G2 motor ger 186 hkr. Det låter ju sjukt. Vår Evinrude meck säger att HO motorn utvecklar 10% mer effekt vilket skulle betyda +15 hkr = 165 Jag förstår inte varför man överhuvudtaget måste diskutera detta. Fråga Evinrude och dom säger 10%. Mojoboats hade Evinrude på plats på mässan så Joel tog upp detta med G1 vs G2 och vi fick svaret att det inte är nån större skillnad. Dom har bytt från G1 till G2 på sina racingteam men inte fått några egentliga förbättringar. Visst vore det kul med en 175 G2:a men det är för mycket pengar. Vår motor är en 2016 så den lär hänga med minst 3-år till. Vi pratade länge med Evinrude. Dom tyckte det var riktigt kul att det helt plötsligt blivit så populärt med Evinrude på sportfiskebåtar och bättre lär det bli. Många har förstått att det är en grym och snygg motor med minimalt med serviceåtgärder. Vi visade våra bilder på vår båt och sa att vi faktiskt var först med Evinrude i Sverige på en Nitro båt. Dom tyckte att vi bidragit till framgångarna och vill belöna oss med varsin Evinrude flytväst. Kul med lite oväntad spons från annat håll. Annars så var vi som vanligt dåliga på att ta bilder. Hittade en på oss från Evinrudes facebooksida..

Stockholms Fiskes monter med abborre i fokus...

Evinrude G2 150HO = 165 hkr (not 186)

Evinrudes egen bild med Joel längst fram och jag bakom till höger beundrar en Nitro Z18

Fiskeåret 2018

14 mar 2018

Hej!

Här är det lungt på fiskefronten. Vi går och väntar på att vintern skall släppa sitt grepp och att vi snart får komma ut på premiärturen. Det första som händer lär väl vara King of Mälaren den 28/4. Får se om isen försvunnit tills dess. Finns en liten risk om det fortsätter vara kallt att det faktiskt inte går att genomföra tävlingen. Denna gången är vi med utan några som helst förväntningar. Vi kommer förmodligen chansa lite och go all in för stor fisk. Det får bära eller brista.. Båten står på trailern med sitt kapell samt extra presenning över hela ekipaget. Kom på mig själv nu att jag borde underhållsladda batterierna till helgen. I höstas så köpte Joel varsit abborrflugfiske set åt oss och vi tänker satsa på detta under 2018. Både gädda och abborre på fluga. Vi sitter på kvällar och binder abborrflugor så att vi har ett gäng när det drar igång. Joel har investerat i flytring då han gärna inte använder båten på egen hand och det är nog klokt. Han har inte kört bil med släp så mycket så att börja traila båt på egen hand kan vara nog så knepigt. Jag har inga problem med detta då jag kört väldigt mycket släp både i yrket och privat. Jag vet inte hur det skulle funka med flytring för min del. Har lite problem med kyla och stela leder så det får vara. Känns inte lockande heller att plaska runt i nåt sånt när det finns båt. I år är det 9:e året vi kör som fisketeam. Nästa år firar vi 10-år så då blir det en fiskeresa helt klart. vad det blir får vi se men det lutar åt Nord Norge och hälleflundra. Jag är skitsugen på att åka till USA och fiska Bass men det blir helt andra pengar. Vi får se!

Nä, nu får det bli isfritt så att vi kommer igång med 2018. Eftersom det var länge sen vi skrev på hemsidan(bloggen så skulle jag vilja be er som läser detta att lämna ett meddelande eller en hälsning i gästboken. Vi kommer då att återigen börja skriva här om våra fisketurer mm.. facebook i all ära men här kan man vara lite mer fiskenörd och rikta inslagen mot andra fiske intresserade. Facebook är mer för nån enstaka bild och kortare meddelanden.

Vi hörs snart igen!

/teamjjfiske

Årets första abborrpass

7 maj 2017

Nu har vi kommit in i Maj månad. Har inte fiskat så mycket som vi hade planerat pga. det dåliga vädret denna våren. Vi kan väl inte säga att vi är solskensfiskare men när det bara är starx över "nollan" och vindarna ligger på 12 sek/m i byarna då är det inte skönt på sjön. Fisket är ofta också riktigt dåligt vid denna tiden på året vid denna väderlek. Vi har väl hittils bara varit ute en 6-7 ggr med båten. Premiärturen den 31 mars blev helt ok! Vi åkte till ett av våra riktigt heta ståndplatser för gädda tidig vår och lyckades landa 19 gäddor samt hade minst lika många tappade. Detta är ett ställe där gäddan stannar till vid innan lek och äter upp sig av norsen som står här pga. det syrerika vattnet.

Premiärgädda 2017.

Dagen efter så provade vi västra sidan av Mälaren och här visade det sig vara helt andra förutsättningar. Vattnet var 3 grader kallare och vi fick använda en uppbruten isränna från rampen för att komma ut. I snålblåsten så lyckades vi ändå med att kroka 12 gäddor. Väl hemma så blev vädret kanonfint så vi skulle ha satsat på en kvällstur istället.

3:e turen, en vecka senare  la vi på våra gamla hemmavatten. Nu var det extremt trögt på gäddan. 4 gäddor i båten och vi fick verkligen nöta för att överhuvudtaget få nåt. Säkert vädret som spelade ett spratt. kallt och jävligt....

4:e turen återigen på våra hotspots fast nu var det även trögare här. Gäddorna hade börjat sin lek för det plaskade rejält i vassarna på denna delen av Mälaren. Efter strul med fjärrkontroll till elmotorn så kunde vi ändå fiska och fick 8 gäddor samt en del väldigt försiktiga pet som indikerar att dom inte var i stöten. Joel fick en lite finare fisk vilket alltid räddar dagen till slut.

Joel med en lite finare fisk....

5:e vändan blev just detta! En vända... -1 grad i luften och vi gav upp direkt då det blev så jäkla kallt i vindarna.

King of Mälaren. Vilken jäkla otur att just denna dagen skulle vara riktigt blåsig med meterhöga vågor på dom större fjärdarna. 2 av dessa skulle avverkas innan vi var framme vid vår vik för dagen. Viken är stor och ligger lite oskyddad så det blåste rejäl frånlandsvind här. Gäddorna var inte alls med på noterna i denna viken. Förmodligen hade dom backat ut på djupare vatten efter det kalla aprilvädret med rejält med minusgrader på nätterna. Bara 5 grader i vattnet så det blev en bomkörning denna gången. Pga. av att vi var så jäkla säkra på att denna viken skulle leverera så hade vi ingen plan.B utan panikfiskade några ställen på väg tillbaka till Sigtuna utan resultat.

Lite korvgrillning med fiskekompisar före tävlingen.

Lite nerstämda efter tävlingen så tog vi igår Lördag 6/5 ett premiärpass på abborre. Det hade rapporterats riktigt svårt abborrfiske så vi tänkte att nu skall vi i alla fall briljera. Vi fick testa många platser innan vi hittade en brant från 7-12m som hade rätt temperatur 10,5 grader och mängder med betesfisk. Här måste det finnas abborre och mycket riktigt. Började först med att kroka en riktigt fin gös på över 4kg. Kul på abborrspöt... Efter ytterligare 1 gös och ett gäng mindre gäddor som kalasade på betesfisken som för dagen var Nors så hittade vi stimmen av abborre. Inga tusenbröder utan alla var av ganska fin storlek. Vi sumpade dom i båten så att vi inte skulle skrämma bort stimmen och det fungerade för vi plockade 38 abborrar varav 14st var strax under ½ kilot. Riktigt roligt. Tappade även 5 gösar då krokarna på abborrjiggarna är i minsta laget för stenhårda göskäftar. Kunde säkert ha riktat in oss på gösfiske också men det är ju så jäkla kul när vi fick briljera med abborren. På vägen hem så såg vi något som simmade vid ytan. Vi vände om och håvade en stor lake som var blind på båda ögonen och förmodligen tryckskadad då han flöt som en kork. Vi tog hem och avlivade den stackaren som får bli kattmat.

Äntligen lite tidig vårabborre. Dom har inte börjat sin lek ännu så nu hittar man dom på djupgrynnor smaskades på mängder av Nors. Alla typer av jiggar fungerar när dom är i stöten. Bästa resultatet fick man när man släppte ner jiggen på botten och lät den ligga där i några sekunder. När man sen sakta ryckte lite i jiggen så hade en abborre sugit i sig den. Funkade klockrent.

Skitfiske.. /Janne & Joel

Båten redo för premiär

26 mar 2017

Söndag och skönväder. Höll på med båten nästan hela dan. Montera först i batteriet så att jag kunde tilta upp motorn för att kunna dra ut båten i solen. I med dyverten och länspump som hade trasig säkring sen i höstas då vattnet frös i båten. Batterierna till elmotorn kopplades ihop till 24V. Sen var det dags för dammsugaren och putstrasan. Trailern fick också en tvätt. Startade Evinruden och körde upp den i temp. Startade på första nyckelvridet. Nu är allt klart för premiärtur. Väntar på att isen skall släppa antingen i Bålsta eller vår hemmahamn som numera är Kungsängen KBS. Tveksamt om den 10cm tjocka isen vid ramperna släpper till nästa helg men sen så...

Evinruden mullrar fint i vårsolen.

Startade på första försöket. Så nöjd med denna motor.

Skärgården rockar

11 feb 2017

Sist vi var ute i vår skärgårdsvik så var det dålig barometer 998hPa fast sol nån minusgrad och riktigt skönt väder. Fisket var lite trögt. Vi fick bara mindre fisk men såg dom stora på grunt vatten strax innan vi skulle åka hem. Idag fortsatte vi där vi slutade, just på grunt vatten. Det började lika trögt med några mindre fiskar innan vi gick runt en mindre ö och började fiska baksidan på 2-3m djup. Nu började vi få fisk och lite större. Kul! Återigen var det små mormyrskor med 3-4 maggot som levererade. Man var tvungen att hålla blickstilla. Minsta rörelse och fisken blev skrämd. Idag la vi inte tillbaka fisken i hålen vi fiskade i utan vi sprang bort till ett avlägset hål och dumpade fisken som vi inte skulle ta med hem där. Bra för då fick man upp värmen. När man var på väg tillbaka till hålet så såg man pimpelspöt röra sig mot hålet. Det var bara att ta i spöt och landa nästa fisk osv.. +100 abborrar idag. 10 lite finare fiskar tog vi hem. Joel skall filéa dom så att vi får några sjyssta kvällsmackor.

Skärgårdsabborre i perfekt matstorlek...skall bli smarrigt ikväll

Fina borrar i skärgården. Helt annat än Mälarborrar...

Varför borra när det finns färdiga hål?

Skärgårdspimpel

22 jan 2017

Lördag, sol och lagom temperatur. Idag blir det en tur ut till våra hemmavatten i skärgården. Här är det normalt lättare att komma i kontakt med abborren än i Mälaren. Fisket här sker oftast på mycket grunt vatten, ibland bara på 1-2m djup. Isen var mestadels blank och omkring 10cm tjock. Kan vara detta som gjorde fisken lite skygg på grunt vatten. Joel fiskade med bergmanpirk och jag med liten papegojfärgad mormyrska. Det visade sig att fisken ville ha litet bete så mormyrskan med 2-3 maggot levererade bäst. Jag fick typ. 20-25 abborrar på djupare vatten 6m. Vissa hål levererade inte alls medans en del gav 5-6 snabba hugg och sedan dött. Kan bero på att vi släppte tillbaka all fisk. Det är alltid bättre när man inte returnerar fisk men vi gillar inte att döda tusenbröder bara för mängdfisket. Vi brukar få lite större fisk men idag var dom som bortblåsta. På sista stället testade Joel att fiska riktigt grunt mellan land och en mindre ö. Det var bara 1,5m djupt och han kunde kikpimpla i hålet. Här hittade han större abborre på 3-5hg men dom var så jäkla skygga. Simmade bara fram och inspekterade mormyrskan som Joel lånat av mig för att på nåt sätt få dom att hugga. Naturligtvis så ser dom Joels skygga uppe på isen och minsta rörelse och dom simmade iväg. Han fick några mindre att ta betet och det var en riktigt kul metod att kikpimpla. Ännu roligare hade det varit om dom stora börjat hugga som galningar. Här finns stor abborre men det är så mycket smått så att det är en välkommen bonus om man får en över ½ kilot. Jag skulle vilja testa kikpimplet också men är för stel i lederna. Skulle nog ha svårt att komma upp efter att ha knäböjt i några minuter. Ligga ner skulle funka men det var för blött kring hålen. Nästa tur så vet vi var vi skall börja leta efter dom större. Får också skaffa flera mormyrskor i olika färger för det är det som gäller för skygg abborre på grunt vatten. Hoppas vi får några fina dagar till i vår så att vi kan testa vår vik igen.

En plusgrad och svag vind med sol. Härligt att vara på isen när man inte fryser. Men var är abborrarna?

Där är dom och dom här är stora. Ta då, ta då, ta då....va fan....oj,oj..den där är stooor..ta för faaan...

Napp..men den var inte så stor....Fan va kul när man ser dom hugga..

En härlig mörkgul skärgårdsabborre som tog på mormyrska & maggot

Mörten är en riktig jäkel på att stjäla maggot utan att fastna på kroken. Hur bär dom sig åt?

Jag höll mig på djupare vatten, kring 5-6m. 20-25 abborrar modell mindre.

Säsongsavslutning

7 jan 2017

Så kom då dagen till slut. Säsongsavslutning 2016 även om denna dagen var 1 januari 2017. Nu är det definitivt slut och vi tar upp båtfisket igen till våren. Hoppas vintern inte blir svinkall så att isarna ligger kvar för länge. Vore kul att komma ut nån gång i slutet av Mars. Vi får se! Hur som helst, året har varit bra. Det som utmärker året är först och främst att vi fiskat helt nya ställen. Det är lätt hänt att man börjar fiska slentriant, dvs. man fiskar samma ställen om och om igen för att man vet att där står det fisk. Risken är bara att en vacker dag så står där ingen fisk. Förmodligen så har andra också uppmärksammat denna "spot" och fiskar där när du inte är ute. Ibland så är man 2 kanske 3 båtar på samma ställe och platsen blir till slut utfiskad. Vi testar ibland våra gamla ställen som levererade bra för 4-5 år sen men som idag är nästan helt tomma på fisk. Vi kände tidigt att vi måste hitta nya ställen, nya fjärdar, nya grynnor så att vi kan bedriva ett spännande sportfiske. Hela 2016 gick ut på detta. Hitta nya ställen, åka lite längre bort och visst. Skitkul och spännande när man på ett nytt ställe för dagen krokar en 8 kilos gädda i andra kastet. Ett par till på över 5 kilo lite senare. Detta är en ny "spot". Vi fiskade denna kanske 3-4 gånger under året, inte mer. Leta hellre efter ännu ett nytt ställe och så höll det på. Vi vågade också prova djupare. Tidigare hade vi knappt fiskat djupare än 8m. Nu var vi nere på 11-12 t.o.m 15m på abborren i nov-dec. Tog i slutet av året en 7 kilos gädda från 15m. Vi hade aldrig kunnat drömma om att man skulle få fisk på dessa djup. Detta fiske är uteslutande efter abborre i matstorlek. Meningen var att vi skulle hitta abborre till matbordet dessa sista turer på året. Att konstant sportfiska på dessa djup är inte att rekommendera. Vi har returnerat en del abborre och dom flesta ser ut att klara sig bra, men en del, kanske 1 av 20 flyter omkring som korkar vid vattenytan. Anledningen är att simblåsan sväller upp när fisken förflyttas från 15m djup upp till ytan. Dom blir till slut måsmat så det blir som en belöning för att dom visat oss vägen till abborrarna. Detta var också nånting som vi verkligen fick lära oss på våra sista turer. Vi visste att måsspel/dyk oftast betyder att abborre-gös eller tom. gädda jagar i ytan. Det vi fick lära oss nu var att även icke aktiv mås kan vara till hjälp då dom oftast befinner sig där jakt så småningom kommer att äga rum. Dom har koll på var abborren har sina huggperioder och antingen flyger runt, runt eller väntar på vattnet. Det slog aldrig fel. Åk dit måsarna är och du hittar predatorerna. Vårfisket 2016 var bra det med. Här måste vi vara lite hemliga och värna om våra heta ställen. Vi förstod var och hur gäddorna helst vill ha det på våren. Tänker man efter så är det inte så konstigt, men som sagt. Detta håller vi för oss själva. Vi har ju en tidig vårtävling att planera inför. Vi var lite på gång förra våren med en 13:e plats. Vi hittade våra gäddor men fick inte dom riktigt stora vilket krävs för en bättre placering. Gissa om vi är taggade inför vårtävlingen. Mycket snabbare båt ger mera fisketid. Övrigt 2016 så hade jag 2 PB-fiskar. En urlekt gädda på 12 kilo. Med rom hade hon nog varit en +13 fisk. Lite senare på våren fick jag även en abborre på 1340g. Joel har en på 1380g från Julen 2015 så det var nära. Jag fick även en fin bonusgädda när jag jiggade gös på en djupgrynna. Med lätt vertikalutrustning lyckades jag ensam håva en 9,7 kilos pjäs. Hoppades länge på stooor gös men, men .... Nä, nu ser vi fram emot 2017 och ett riktigt bra fiskeår. Vi har så mycket att testa, hittat så många nya platser. Det kommer att bli hur kul som helst.

Vi syns där ute!  Skitfiske /teamjjfiske

Isen försvann igen efter jul och till nyårsdagen var det öppet i hemmahamnen.

Vi glömde att tanka båten så det blev en kortare tur på gamla hemmavatten...

...vilket skulle visa sig bli ite segt. Med facit i hand så skulle vi ha rampat på annat håll och satsat på abborre istället.

Men vi bomma i alla fall inte på säsongsavslutningen.

En lucka i vintervädret

28 dec 2016

Idag Onsdag 28 december och vinden har avtagit. Rampen i Bålsta är isfri sånär som på en tunn ishinna. Ingenting som försvårar sjösättning. Det ända som var ivägen var en andhane som jag först höll på att köra över med trailern. Joel fick putta bort honom så att jag inte körde över honom med bilen. Den fågeln var skadat och skulle behövts avlivas men med alla villor mitt emot rampen så vågar man inte. Det finns ju idioter som skall lägga sig i allt och tom. ringa polisen så den fick leva vidare. Nä. i med båten och på med varmaste kläderna. -2 grader i luften och 3-4sek/m vind så det nöp på bra gen när man gasar på med båten. Vi hann ungefär lika långt som sist när oljelarmet börjar tjuta. Förmodligen är oljan lite trögflytande när den är kall så att den inte kan leverera till alla munstycken. Lite känslig men det var bara att stanna och starta om motorn så var man kvitt det problemet resten av dan. Väl ute på dagens fiskeställe så började vi med att leta efter måsarna. Denna gången hittade vi dom inte vilket betyder att fiske troligtvis kommer att bli svårt. Det har varit kallt och väldigt blåsigt dom senaste dagarna samt dålig barometer så abborrarna har inte riktig kommit i stöten ännu. Nu gäller det att åka runt på alla markeringar från tidigare turer och fiska på dom. Fjärden är så stor så det är bra att ha fasta punkter att testa istället för att börja åka runt och leta. Det började skittrögt med varsin abborre dom första timmarna innan vi såg lite flygande måsar längre bort. Inga dyk men nånting har fått dom att börja cirkla runt på samma ställe. Vi åkte dit och visst, nu fick vi lite fisk. Inga mängder men dom är ju tröga. Man fick verkligen hålla bottenkontakt för att få dom att hugga. På en brant från 10-28m fick vi också varsin norsgädda. Vi kallar dom för det därför att man ofta får dom på stora djup typ. 15m och dom är runda om magen då dom precis som abborrarna här jagar Nors. Korta och knubbiga, riktigt fina gäddor. Det blev "bara" ett 20-tal abborrar varav 8 fick följa med hem. 2 knubbiga norsgäddor bonkades också så att våra katter får lite godis. Det är kul att se dom komma springandes när man tömmer sumpen i båten på fisk. Dom hoppar upp och är med på rensbordet bakom friggebon och vill smaka direkt på den färska fisken. Nu blir det varmare igen men det skall blåsa småjävlar... Får se om vi kommer ut på Söndag. Det blir i så fall premiär 2017 och med båt!!! Hur ofta händer det?

Lite tunn is men det är bara att krossa!!!

Solig och skön eftermiddag när det slutade blåsa. Måsarna visade var abborrarna fanns.

Båtsäsongen över

19 dec 2016

Länge har man gått och hoppats på att kunna ta dom där sista turerna på året. Dom senaste åren så har vi kunnat fiska nästan hela december ut. Förra året fiskade vi inne i Stockholm på annandagen innan vintern slog till typ, dan efter. I år har vi inte lika tur då det ligger 5cm is i sjön precis vid ramperna både i Kungsängen och Bålsta. Alternativet Stäket är inte att tänka på så länge kommun inte halkbekämpar rampen. Hela plan har ett tjockt islager och ingen har varken sandat eller saltat. Här går det inte att rampa en båt, inte ens med 4WD. Det blir lite varmare väder framöver men det räcker inte till att smälta bort isen då nätterna är kalla. Nu börjar det dessutom blåsa friskt under julhelgen så det är bara att inse fakta...Ge upp!! Bättre att börja planera isfisket som vi faktiskt tyckte var ganska så kul förra vintern. Vi fiskade hemmavatten ute i skärgården och fick massor med abborre. Vore kul att hitta nya ställen med lite grövre fisk. Finns ju massor med småsjöar i Stockholmstrakten. Bara att börja utforska. Kanske hittar vi nån ny favorit med fina kilosborrar? Nu börjar man också se fram emot våren och nästa fiskesäsong. Vi har nu i höst hittat helt nya fiskevatten som skall bli kula att prova i vår. Kanske är det så att det inte funkar alls under våren och att det är höstfiske som gäller här? Nästa år blir det också för första gången minst en fiskeresa. Vi har pratat om det men det har aldrig blivit av. Jag skall kolla igenom blogg och facebooksida. Är lite intresserad av att veta hur många fiskedagar/pass som vi fick ihop i år. Skall också försöka hitta lite bilder på höjdpunkterna och lägga ut ett "året som gått"

Vi hörs!

5cm is i Bålstahamnen där vi rampar mest. Tänk om nån kunde åka in med en större båt och bryta upp isen. Då hade vi kanske kunnat fiska hela julhelgen om det inte börjat blåsa allt för mycket...

Finväder 9 december

9 dec 2016

Liten lucka i vintern och man passar på naturligtvis. SMHI skriver 4-8 m/s men det såg inte så farligt ut när vi kom ut. Åkte först till våra hemmavatten i Bro men det visade sig vara totalt fruktlöst. Snabbt som attan blåste vi iväg tillbaka till Bålsta och våra nyfunna abborrplatser. Här finns det gott om Nors och här trivs abborren. Måsarna fick visa vägen igen till ställen där Norsen simmar i ytan. Abborren var inte på fethugget som den kan vara vid bättre barometer men den högg när man fiskade botten som idag var djupare typ. 14-15m. man ser inte så himla mycket på ekolodet men dom finns där. Vi körde med små gula Shaker Shad 3,25" och 15g skalle. Dom fungerade bäst tillsammans med Gunki G´bump Lemon Oil. Bra storlek på abborrarna och kul fighter. Inga tusenbröder utan fisk mellan 250-500g. Blev nånstans kring 100 fiskar samt några gäddor varav en var riktigt fin. +100cm och ca. 7kg. Det var en kul fight från 15m djup med mitt Illex Water Front Versitale V2, 2,5-14g. Inga problem då jiggen satt fint i mungipan och Joel kunde håva den i första försöket. Joel krokade loss den och fick därmed äran att vara med på bild med min gädda. Största abborren var däremot Joels idag på nånstans mellan 5-600g. I morgon Lördag så snöar det men på Söndag planerar vi en tur igen om det går att rampa pga. snön?

Riktig djupgående gädda från 15m. Fet och proppfull med Nors

Norra Björkfjärdens Norsabborrar. Hittar man dom så har man hugg i nästan varje kast.

Bäst idag. Gul Shaker Shad 3,25"

Tillsammans med Gunki G´bump i färg Lemon Oil

Första fiske i år i minusgrader

1 dec 2016

Prognosen lovade finväder så jag var inte sen att ta ut lite ledighet igen. Jag ville vara säker på att det inte var is vid båtrampen så jag åkte ner på morgonen och checkade läget. Kallt -4 grader men ingen is. Liten snöskorpa på asfalten vid rampen så vi tar med en hink med sand för säkerhets skull. Tillbaka hem och väcka Joel. Klockan är 09.30 och vi börjar packa båten med våra spön för dagen. Målet är abborre trots lite dålig barometer. Platsen är Norra Björkfjärden ut från Bålsta. Joel är sugen på att testa sina 2 nya Illex spön. The Artist B 198 ML med Shimano Metanium DC och The Artist B 220 H med Shimano Antares rulle. Han spenderar pengar den killen. Sköna spön men lite för dyra för mig. Jag som tyckte mina Illexspön var dyra. Fiskar man mycket som vi gör så är det faktiskt värt pengarna. Det är fan i mig världens bästa spöserier. Väl ute på sjön så lokaliserade vi måsarna och började fiska på abborrarna. Även om måsarna inte dyker så brukar abborrarna ändå vara nånstans i närheten. Måsarna har stenkoll. Djupet för dagen var 12-14m och abborrarna föredrog skarpa gula jiggar. Flera av fiskarna spottade ut små nors så vi provade norsliknande beten men det var ändå dom gula som funka bäst. Totalt ca. 150st abborrar av rätt hygglig storlek, Inga tusenbröder som kan vara så jäkla tröttsamt. Ett gäng lite större fiskar typ. 10-12st följde med hem som vi nu till kvällen avnjutit på knäckemacka till TV:n. Om det inte blir is till helgen så kanske vi tar ett par nya turer. På Söndag lovas det 1034 på barometern och då är abborren på fethugget efter några veckors lågtryck. Det blir kallare i luften så jag måste komma ihåg min buff så att jag inte fryser om näsan som idag när man kom upp i 100km/h. Det gick inge bra så vi fick sega oss fram i 30 knop istället för 50. Tyvärr var det ingen av oss som tog sig tida att filma själva fisket idag men vi bättrar oss till helgen. Här kommer 2 bilder från rampen idag i alla fall.

Nitrons första tur i minusgrader. Gäller att kolla så att man tappar ut vatten från livewell och pumpar så att inget fryser sönder. Båt och motor är inga problem. Går att köra i betydligt kallare väder.

Det var faktiskt lite is vid rampen när vi kom tillbaka efter fisketuren. Kan bli kris till helgen tyvärr...

2st nya Härklia Polar Balaclava investerade. Dyra 450:-/st men dom värmer

Snart slut på fiskeåret 2016

29 okt 2016

Sista dagarna i oktober infinner sig och vi närmar oss avslut på fiskeåret. Jag har inte räknat antalet fiskedagar ännu men vet med säkerhet att det är "all time low" Vi har nog inte ens 100 dagar. Anledningen är i första hand uppgraderingen till nya Nitro båten. Vi kunde inte efter bytet längre rampa i vår hemmahamn pga. att trailern är för bred 2.60m. Rampen är 2.20m. Trailern är dessutom en "båtvagn" 30km/h vilket stoppat oss från att fiska i skärgården. Ekonomin har också haft stor betydelse. Nya båten kostar en del så det blir inte så många turer på en månadslön. Joel har nu fått ett "riktigt" jobb och tjänar bättre med pengar så vi har hopp inför 2017. Höstens dåliga väder och Joels skiftjobb har också spelat in. Det var lite frustrerande i början men vi börjar vänja oss. Tro det eller ej men det finns ett liv utanför fisket också. Idag är det 2 veckor kvar till King of Mälaren som vi alltid ställer upp i. Första gången vi ställde upp var hösten 2012 då vi kom 4:a. Sedan dess har det gått upp och ner i tävlingen. I våras kom vi på en sjysst 13:e plats så ibland är vi med. Nu kommer det troligtvis att bli extremt segt. På hösttävlingen förra året så var det endast 9 lag som fiskade fullt. Har man bara lite tur så kan det gå riktigt bra. I morgon söndag så tar vi ett abborrpass. Min största i år är endast 880 gram från i måndags så jag vill ha en över kilot innan året är slut. Nu är det rätt tid för att dra en kilosfisk så vi får leta och nöta. Fina fiskar från i år är mitt PB på gädda i våras på 12 kilo. Följde upp detta med en 9,7:a för några veckor sen. Hade en 10,1:a som största fisk innan detta. Största gös är en 4,5:a. Joel har inte några nya PB:n men har bra snittvikt på gäddorna i år. Han har dragit många på mellan 6-8 kilo. Hans största abborre och gös minns jag inte. Tror han hade en trollinggös på 5 kilo?

Prio 1 på listan inför 2017 är att fixa trailern så att vi får köra 80km/h. Antingen bygga om Nitrotrailern eller låta Bålstasläpet bygga en exakt likadan men godkänd för svenska vägar.

I morgon uppdaterar vi i facebook om abborrfisket. Kolla där och glöm inte att "GILLA" vår sida så att vi ökar på antalet LIKES. Vi har 182 följare på facebook vilket är kul. En del av dom är riktigt stora och välkända fiskeprofiler så vi känner oss hedrade att även dom väljer att följa oss!

Skitfiske / Janne & Joel

Gösfisket med det där lilla extra...

25 sep 2016

Lördag morgon och vädret ser skapligt ut. Jag skulle ha varit till Malmö i Onsdags-Torsdags på enhetsmöte men fick ställa in i sista stund då jag vaknade med värkande bihålor. Jäkla tur var väl det för jag hade frossa & lite feber på onsdags kvällen. Åkte till Upplands Väsby för att hämta jobbdatorn från kontoret så att jag kunde jobba hemifrån. Det är ju så jävla drygt med karensdagar och en tusing mindre i lön bara för att man råkat bli sjuk. Vi har möjligheten att jobba hemifrån så det passade perfekt. På fredagkvällen kändes det bättre så jag planerade in ett pass på Lördagen. Joel jobbar helg så det blev ett solorace på gös. Jag nötte av dom vanliga ställena lite snabbt. Fick mest abborre men ett par gösar högg på djupbranterna och ett för dagen helt nytt ställe. Framåt lunchtid så tänkte jag testa ett par ställen på hemmavattnet innan jag slutade för dagen. Speciellt en djupgrynna på 8m brukar hålla större gös om man har tur. Drog en 4,5 där för ca. 3 veckor sen så det kanske har kommit flera fina och ställt sig där. Nu var det dessutom massor med betesfisk mitt uppe på grundtoppen så jag parkerade mitt på och kastade av branterna med vertikalspöt och en Twinteez striped lakers. Jag brukar kasta en 10-15m ut från båten och sen krypa sakta fram på botten fram till grundtoppen. Hade först ett ganska så kraftigt hugg som helt klart var gös då den spotta efter några meter. 3 kast senare så snackade det på rejält en bit från båten. Tog bara tvärstopp. Tunga huvudskakningar som kändes som större gös. Till en början fick jag några meter innan det plötsligt bar iväg. jag hade bromsen ganska hårt ställt på Shimano Curadorullen och 0,13 flätlina med 0,38 flourcarbontafs så det "knirrade" hårt i rullen. Svårt när man inte vet vad man krokat. Så här fortsatte det ett tag..jag fick nån meter och sen rusa fisken igen. Mina förhoppningar stog till en riktigt fin +7 gös men i bakhuvudet finns alltid gädda. Vi har dragit stora gäddor här förut...Nu började fisken tröttna och jag kunde pumpa upp den ur djupet där hon gått och bökat ett bra tag. Försöker samtidigt som jag håller spänd lina koppla loss "lilla" håven från hållaren. När jag ser fisken komma upp så inser jag att håven nog kan bli i minsta laget. Sätter jag jiggen i håvkanten så är fisken helt klart förlorad men med lite lirkande får jag in hela denna stora gädda i håven. Mest tur då fisken var så trött att den inte orka skaka. Resten är historia och en video med min brottningsmatch med denna damen på däck...

110cm och 9,7 kilo på vertikalspöt. Jiggen satt perfekt i mungipan. Annars hade det nog varit godnatt med den fisken...

Westin Twinteez Striped Lakers. Gösgodis som även faller gäddan i smaken....

Mängdfiske på dropshot

18 sep 2016

Summering av 4 dagar med Mälarabborren

15 sep 2016

Ja då var vi hemma igen efter 4:e abborrpasset. Lite besvikna är vi då vi aldrig haft sämre abborrfiske så här på hösten. Flera rapporterar att abborrfisket har varit dåligt även i skärgården. Vad beror det på? Lite synd då vi verkligen var taggade till max på ett riktigt storabborre race i 4 dagar. Vi har fått abborre, närmare 400 på 4 dagar men dom största låg på 760-780 gram. Trodde att vi skulle få ett gäng kilosfiskar som vi brukar få då vi som idag metade med löja. Inte ens det hjälpte. Men skam den som ger sig. Vi har ännu flera månader av historiskt bra abborrfiske så det är bara att invänta dom lite större på våra hotspots. Utöver abborrarna så fick vi 7 gösar och över 20 gäddor på dessa fiskedagar. Vädret har varit riktigt härligt. Varmt och vindstilla, så vi kan inte klaga på det i alla fall. Vi är lite ledsna att vi inte kunnat leverera lite härliga storabborrar men som sagt det kommer! Den skrattande havstruten fick sista ordet :-)

Ha,ha sa havstruten....Inga fiskar ur min sjö !!

Sista dagens löjmetade storabborre på 780 gram. Tömning av livewell i Kungsängens båthamn.

Nu har vi för första gången åkt båt igenom Karlbergskanalen. ballt med båtåka mitt i City...