Fiskebåten

 

Vi har bytt in vår Buster X mot en sprillans ny fiskebåt. Vi valde att via Skanstull Marin & Mojoboats importera en Nitro Z18 från USA. Vi har länge sneglat på en bassboat så nu var det läga att slå till. Leveranstiden var 12-14 veckor så med facit i hand så skulle vi ha gjort detta tidigare i vintras. Nu är den här i alla fall.

NITRO Z18 -2016 med Evinrude E-tec 175 -2016. En amerikansk sk. bassboat. En toksnabb fiskeplattform med massor av förvaring. Minnkota trollingmotor Riptide ST 24V. Jag tror att det bara är Mojoboats som tar in dessa i Sverige så det är lätt att hålla koll på hur många som importerats. Vi var nummer 3. Mojoboats har tidigare sålt en samt har en själva. Skanstull Marin har en till salu och en till på ingång. Kommer att finnas 5st denna säsong i Sverige. Levereras till Sverige som paket med Mercury ProXS 150. Vi kliver upp ett snäpp med 175:an . Kommer att toppa kring 60 knop under ideala förhållanden. Vi kör med BRP Propeller RAKER H.O. 14½"x24" Vi har hittils installerat ett extra Ekolod/Plotter, Hummingbird Helix 5SI samt modifierat elmotorn genom att kapa av bommen 12" (30cm) Den var onödigt lång till Nitrons låga skrov. Senare skall införskaffas större plotter/ekolod typ Lowrance HDS12:or samt dubbla powerpools för ankring i grunda vatten. Skall även skaffa en fotpedal till elmotorn då Riptide ST fungerar både med pedal och I-pilot. Trodde att den skulle ingå men är tydligen extrautrustning för 2800:- Vi har i skrivandes stund kört ca. 10 fiskepass och vi måste säga att båten är grym. Det har blåst uppemot 10sek/m och vi har inte upplevt några problem hittils. Ända gången man inte vill gasa på är i sidvind. Lite läskigt när man får kast i 50 knop...

/kul-bild_2.jpg

Strax under 60 knop utanför Vallbyvik, Sigtuna https://www.youtube.com/watch?v=okfiN2H2-o0

 

/grasand-0002.jpg

Första provturen...

 

 

Gamla fiskekärran. Grym den med!! Hade velat behålla den men den hade ett bra värde som handpenning.

BUSTER X  C4 -2008 powered with EVINRUDE 90 H.O. -2015 and MINN COTA POWER DRIVE V2 trollingmotor.

 

Vi slog till och köpte en Evinrude 90 H.O. (100 hkr) -2015 i grafitgrått. Motorn väger 177kg mot Yamahan 114kg. Den är alltså ca. 60kg tyngre men det märks inte alls. Buster X:en har inga problem med att bära upp denna. Montaget blev snyggt och prydligt så när som på den separata oljetanken som är svårplacerad pga. kastdäcket bak. Installationen kör med NMEA 2000 så starten fördröjs då motor och instrumens skall connecta med varandra. Efter 2 korta ljudsignaler startas motorn. Tomgångsvarvet är 550 rpm (Yamahan 700 rpm) och den är väldigt tyst. Brummar lite dovt och mysigt. Bergshamra varv där vi köpte motorn gissade på en propeller VIPER 13 3/8 x 17 till vår båt och det ser ut att stämma väldigt bra. Vi har provat olika propellrar men alltid kommit tillbaka till denna. Motorn har då det är en tvåtaktare grym acceleration. Planar på 2-3 sek och toppar strax under 40 knop vid 5800 rpm. Bästa cruisefarten ligger på 32 knop och 4900 rpm.Oljeförbrukningen är låg. Fyller på oljetanken 1 ggr/ mån. Bränsleförbrukningen är si så där. Naturligtvis drar den mycket mer än Yamahan men så har den ju 60% högre effekt. En normal fisketur/dag tar ca. 15-20 liter. Det som hittils imponerat på mig förutom accelerationen är att den inte tappar fart även om man lastar båten. Vi var 5 pers och fiskade strömming i Furusund och båten toppade ändå över 36 knop. Grymt! Trygghansa försäkrar denna motor trots att båten är reggad för max 80 hkr.

 

/skogarn_4.jpg

Nya Evinruden pryder sin plats på akterspegeln.

 

Ny dimension på fisket. Fett sugen på en större rova till båten. Båten är klassad för 80hkr men jag funderar på en fuling med Evinrudes E-Tec 115hkr. Den väger lika mycket som en 80hkr Yamaha men ger nog minst 10 knop extra typ 45 knop mot dagens 30. Båten går ju så jäkla bra i 30 så det blir inga problem. Försäkringsbolaget kan ha vissa åsikter dock men det får man ta.....undvika olyckor m.a.o

Båten i videon gör 42 knop och är liknande min fast 150 kilo tyngre.

Video Evinrude E-Tac 115 hkr

Här har nån testat en Buster X med 100 hkr Yamaha och toppar 39 knop.

Video 100 hkr & Buster X

 

2013-07-07 Trailervinchen har gjort sitt.

Vi har sedan 2009 kört med en Supervinch LT2000 á 907kg. Den har nu gjort sitt. Är trött i motorn och handkontrollen är trasig. Har därför beställt en betydligt bättre vinch av märket Warn. Vincharnas Rolls Royce. Skall bli jäkligt kul att prova denna som drar 1360kg.

Video Warn RT30

warn.jpg

 

minnkota-500.jpg 

Några har frågat om monteringen av elmotorn. Rostfri bockad plåt 6mm som sitter fast med orginal bultar till pållaren. Jag vågar inte försöka ge exakta mått ifall det inte passar. Gör en egen mall i plywood och provmontera. Lämna sedan in mallen till plåtverkstad. Varför kan inte Buster (Fiskars) ta fram en monteringssats till alla Bustermodeller???