Trimma in båt och motor

Nu fungerar äntligen instrumenten som dom ska. Vad det var för skit vi fick från början, ja inte vet jag. Igår började vi titta på motor & propeller. Finns det nåt att göra där? Ja massor. Propellern är en RAKER HO. Dom är utrustade med ställbara ventilationshål. Är hålen (3st) helt stängda så har propellern max grepp. Om propellern är helt optimal för motorn dvs. att motorn klarar av att varva till idealvarvet vid full gas, ja då är allt frid och fröjd. I vårt fall så har propellern aningen för stor stigning (Pitch) Motorn varvar bara 5100 RPM vid full gas. Det ideala området är 5300-6000 RPM. Idealvarvet 5600 RPM. Med ventilationhålen ½ öppna och motorn höjd 30mm så fick vi 5400 RPM vilket då är godkänt. Nackdelen är vid start och hastigt gaspådrag att propellern kaviterar, förlorar lite grepp. Vi kunde undvika dettta genom att ta det aningen lugnare vid starten och möta med trimmen när den går över plantröskeln. Fördelen med att ha motorn så här är att vi fick minst 3 knop högre toppfart och säkert mindre bränsleförbrukning vid cruise fart. Vi kan inte höja motorn så mycket mer. Kavitationsplattan ligger i linje med vattenytan vilket betyder att det endast är sista decimetern samt propellern som är i vattnet vid full gas. Hur som helst, vi fortsätter småfixa lite till tills vi är nöjda. Det är inte idealiskt att ligga och maxa hela tiden heller. Farten räcker till ändå.

Vi skulle egentligen bara testa båten idag men vi kunde inte låta bli att ta några kast. Vi parkerade vid en gäddgrynna och i mitt första kast small det till rejält i den silverfärgade JAK-skeden. Tvärstumt och kraftiga huvudskakningar. Det är inte sant tänkte jag. Vilken jävla gäddförsommar vi haft. Massor med grov gädda kring 8 kilo hittils. Detta skulle visa sig inte vara så långt ifrån heller. 7.8 kilo finfin Mälargädda. Joel assisterade och fotade. Efter releasen smäller det till i Joels spö! Vafan! Den här är också stor, inte lika stor men stor... Vi vägde aldrig fisken men säg 6.6-7 kilo grov och 1,05 m. 2 kast senare har Joel återigen en lika fin fisk som vi tappade vid landningen. Äh, va fan, vi ger oss och satsar på morgondan istället. Vi var ju inte inställda på fiske idag !!!

På tillbakavägen var det en jetski som skulle köra ikapp med oss. Vet inte om den gick fortare men vid 55 knop så gav dom upp. Hade dom haft farten så hade dom nog visat det. Får tillverka små jetskidekaler som jag limmar på sidan av båten en efter en varje gång dom torskar. Det finns ju skitsnabba jetskis men dom flesta går nog inte mycket fortare än så här. Kul..ha,ha.. Snopna miner i alla fall..

/slip_2.jpg 

RAKER H.O.  BRP Evinrudes vassaste propeller

/slip_1.jpg

Ventilationportarna ½ öppna. Vi testar detta. Kanske får justera tillbaka eller öppna mera??

/slip_3.jpg

Motorn höjd 30mm med hjålp av Jackplaten. Smidigt och snabbt.

/slip_4.jpg

Resultatet? Högre toppfart och 30m spray bakom båten... Coolt!

/6-5_1.jpg

Joel handlandar sin första gädda idag. 3:e kastet och 6.5-7 kilo?

/6-5_2.jpg

Feting! Kanke t.o.m väger mer än 7?

/6-5_3.jpg

1,05 m var den i alla fall....

/7-8.jpg

Här är mitt första kast idag. 7,8 kilo och över metern den med...

24 jun 2016

Comments powered by Disqus